Імпічмент Президента УкраїниО. Аулін, канд. філос. наук, ст. наук. співроб. НЮБ НБУВ

Процедура імпічменту Президента:
спроба законодавчого унормування

 

Аулін О. Процедура імпічменту Президента: спроба законодавчого унормування [Електронний ресурс] / О. Аулін // Громадська думка про правотворення. – 2019. – № 11 (176). – С. 13–15. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/dumka/2019/11.pdf. – Назва з екрана.

 

12 червня 2019 р. Голова Верховної Ради України А. Парубій підписав Закон України «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України» (№ 1098). В останньому, зокрема, передбачена процедура імпічменту Президента. Щоб новий закон набрав чинності також потрібний підпис Президента України. На жаль, завершення законотворчого процесу може стати не таким простим, як здається на перший погляд – закон про імпічмент вже має власну, не просту історію і ухвалений законопроект далеко не перший, і аж ніяк не компромісний варіант.

Наприкінці травня десятій сесії VIII скликання ВР України був запропонований для розгляду проект закону Президента № 10340 «Про особливу процедуру усунення Президента України з поста (імпічмент)». Ініціатором виступив діючий Президент В. Зеленський. У пояснювальній записці поява нового законопроекту мотивувалася тим, що правові засади усунення Президента України з поста в порядку імпічменту визначені у ст. 85 та ст. 111 Конституції України. У подальшому вони були деталізовані в Законі України № 890-VI «Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії ВР України», якого було ухвалено парламентом у січні 2009 р. Однак у вересні того ж року Закон України № 890-VI, на який до останнього часу посилався Регламент Верховної Ради України, втратив чинність на підставі рішення Конституційного Суду України (справа № 20-рп/2009).

На основі аналізу ситуації, що склалася, розробники законопроекту № 10340 дійшли висновку про те, що без усунення в чинному законодавстві подібних невизначеностей та суттєвих недоліків, положення щодо порядку імпічменту Президента України носять суто декларативний характер і не можуть бути реалізованими на практиці. Звідси випливало, що «прийняття проекту Закону дасть змогу створити правові засади для гарантування реалізації народними депутатами України як представниками Українського народу парламентського контролю за дотриманням главою держави Конституції та законів України, відновлення системи стримувань та противаг шляхом забезпечення можливості практичної реалізації процедури імпічменту Президента України».

Паралельно з президентським законопроектом у ВР було зареєстровано розроблений за ініціативою народного депутата від БПП І. Артюшенка проект закону «Про імпічмент Президента України» за № 10340-1. Якщо звернутися до текстів обох законопроектів, одразу впадає в око, що «президентський» десь у тричі більший. Тому багато важливих моментів описані в ньому детальніше, ніж у № 10340-1. Наприклад, це стосується ініціювання імпічменту, висновків і пропозицій спеціальної тимчасової слідчої комісії тощо. За своєю структурою обидва проекти досить схожі. Поряд із цим існують розбіжності у підходах, що виявляються, зокрема, у визначенні процедури припинення імпічменту. У проекті № 10340 їй присвячений однойменний розділ, у якому йдеться про те, що процедура припиняється в разі відставки Президента за власним бажанням. У законопроекті І. Артюшенка припиненню присвячена ч. 2 ст. 3: «Процедура імпічменту припиняється прийняттям рішення Верховною Радою України про імпічмент, а також в разі неприйняття Верховною Радою України рішень, обов’язковість прийняття яких передбачена Регламентом Верховної Ради України, на попередніх стадіях процедури імпічменту».

Утім, обидва законопроекти не були включені до порядку денного парламентської сесії, натомість депутати повернулися до законпроекту, що був у роботі ще від 2014 р. 5 травня у будинку під скляним куполом на Грушевського було розглянуто майже 90 % правок до другого читання законопроекту № 1098 «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної ради України». Наступного дня зазначений законопроект був ухвалений парламентом у цілому. За таке рішення проголосували 279 народних депутатів, голосів проти – не було взагалі.

Проект закону про ТСК був розроблений у листопаді 2014 р. за ініціативою народних депутатів А. Кожем’якіна і Ю. Тимошенко. Майже через п’ять років 25 квітня 2019 р. цей законопроект був прийнятий за основу. Усього до нього надійшло понад 1000 поправок, які розглядалися під час підготовки до другого читання, що відбулося 3 червня. У своїй теперішній інтерпретації законопроект врегульовує повноваження ВРУ щодо визначення статусу, порядку створення та діяльності тимчасових слідчих комісій, тимчасових спеціальних комісій і спеціальної тимчасової слідчої комісії для проведення розслідування під час процедури усунення Президента з поста в порядку імпічменту.

Так, підставою для ініціювання імпічменту та утворення спеціальної тимчасової слідчої комісії є подання, підписане більшістю народних депутатів від конституційного складу парламенту. Закон визначає, що Рада утворює таку комісію відповідно до ст. 111 Конституції України для проведення розслідування обставин щодо вчинення Президентом державної зради або іншого злочину. Рішення стосовно ініціювання питання про усунення Президента з поста в порядку імпічменту та включення його як невідкладного до порядку денного сесії парламент ухвалюється більшістю голосів. Про таке рішення спікер терміново повідомляє главу держави.

У разі ухвалення ВРУ рішення про звинувачення Президента комісія працюватиме до завершення розгляду процедури імпічменту. До її складу входитимуть народні депутати за принципом пропорційного представництва фракцій і груп, спеціальний прокурор і троє спеціальних слідчих. У разі ухвалення Радою рішення про звинувачення Президента спеціальна слідча комісія готує проект постанови про звернення до Конституційного та Верховного судів України. КСУ має надати висновок щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент, а Верховний Суд України – про те, що діяння глави держави містять ознаки держзради або іншого злочину. Після отримання відповідних висновків спеціальна слідча комісія аналізує їх і готує доповідь для розгляду на пленарному засіданні парламенту, а народні депутати-члени комісії, вносять проект постанови про усунення Президента з поста в порядку імпічменту. У разі отримання негативних висновків комісія готує інформацію про припинення процедури імпічменту, яку головуючий оголошує на засіданні. Якщо Верховній Раді України стануть відомі факти про неспроможність виконання Президентом своїх повноважень за станом здоров’я, може бути утворена комісія для перевірки цієї інформації.

Показово, що на підтримку законопроекту висловились представники різних політсил, погляди яких не часто характеризуються одностайністю. Так, із приводу ухвалення законопроекту М. Папієв (Опозиційний блок) наголосив, що він «важливий не тільки для зміцнення парламентаризму, але також для громадян України, щоб ми могли повноцінно захищати їхні права і свободи». С. Соболєв («Батьківщина») зазначив, що після врахування всіх необхідних правок цей законопроект справді може бути дієвим. «Це той законодавчий акт, який вирішить багато питань депутатського контролю, в тому числі за допомогою слідчих та спеціальних комісій. Також у цьому законі ми прописали чітку процедуру імпічменту Президента, якого дуже не вистачало нашій державі», – вважає А. Помазанов («Народний фронт»).

Утім, у парламенті звучали і критичні голоси: О. Сотник («Самопоміч») вважає, що «… в законі виписана складна процедура. Там є Верховний суд, там є Конституційний суд, там є сам парламент. Там є останнє голосування парламенту – 338 голосів. Це найскладніше, тому спрощення процедури імпічменту – це виключно зміни в Конституцію». Слід звернути увагу, що позиція О. Сотник стосується випадку доведення процедури імпічменту до кінця.

Того ж дня коли законопроект про ТСК було ухвалено парламентом у цілому (6 червня п. р.) Заступник голови АП Р. Рябошапка повідомив, що Президент України підпише закон про тимчасову слідчу комісію, лише в тому випадку, якщо він відповідає підходам, які пропонував сам В. Зеленський.

Аналізуючи новий закон, журналісти «ТСН» доходять висновку, що в разі набрання чинності цим законодавчим актом будуть суттєво розширені повноваження парламенту. ВР України отримує дієвий контроль за слідством у резонансних справах аж до усунення з посади Президента.

Оглядач видання «Ракурс» В. Мельниченко, аналізуючи згадані вище законопроекти, вважає, що обидва – як президентський, так і ухвалений парламентом не відповідають сучасним вимогам до законодавчого акта подібного рівня. «Президентський» законопроект багато в чому дублює Регламент ВР України і суперечить Основному закону. Наприклад, «з глави тридцятої Регламенту ВРУ пропонується вилучити 18 статей і замінити їх однією відсилковою нормою. Однак у Конституції України сказано: “Порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України” (ч. 5 ст. 83). Вилучення з Регламенту положень, які регулюють надзвичайно важливі питання діяльності парламенту, суперечить Основному Закону і може розглядатися як порушення визначеної процедури». Торкаючись закону про ТСК, оглядач звертає увагу на те, що він у півтори рази менше за обсягом «попередника» – Закон України «Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії ВР України» № 890-VI від 2009 р. На погляд експерта, останній був визнаний неконституційним за формальними ознаками саме тому, що містив у собі механізм реального усунення від влади діючого на той час президента В. Ющенка.

 1 липня Голова Верховної Ради України А. Парубій закликав В. Зеленського підписати Закон України «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України». Водночас з’явилась інформація про те, що Президент ветував закон, який дозволяє почати процедуру імпічменту, але поки приховує це. Про це з посиланням на свої джерела повідомили лідер парламентської фракції «Радикальна партія» О. Ляшко та політолог Т. Березовець. «27 червня о 18 годині минув термін підписання Президентом Зеленським закону про тимчасові слідчі комісії Верховної Ради України, у якому цілий розділ присвячений і регламентованій процедурі імпічменту Президента України. За моєю інформацією, Зеленський заветував цей закон, вигадавши причину, що цей закон не відповідає Конституції», – сказав О. Ляшко (Статтю підготовлено з використанням інформації таких джерел: веб-сайт ZBRUC.EU (https://zbruc.eu/node/89898); веб-сайт газети «Голос України»(http://www.golos.com.ua/article/318004); веб-сайт інформаційного агентства «УНІАН» (https://www.unian.ua/politics/10573929-rada-ne-vklyuchila-do-poryadku-dennogo-sesiji-zakonoproekti-pro-impichment-prezidenta.html); веб-сайт Українського національного інформаційного агентства «Укрінформ» (https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/2715813-rada-prijnala-zakon-akij-peredbacae-proceduru-impicmentu.html); веб-сайт «РБК-Україна» (https://www.rbc.ua/ukr/news/avakov-uydet-otstavku-ubiystva-rebenka-politseyskimi-1559732345.html); веб-сайт суспільно-правового порталу «Ракурс» (https://racurs.ua/ua/2369-bagato-galasu-daremno-procedura-impichmentu-prezydenta-ukrayiny-povynna-buty-peredusim.html); веб-сайт інформаційного агентства «Інтерфакс-Україна» (https://ua.interfax.com.ua/news/political/592117.html); веб-сайт

«ТСН.ua» (https://tsn.ua/politika/rada-uhvalila-zakon-pro-tsk-chi-realno-dostrokovo-pripiniti-povnovazhennya-prezidenta-1358439.html); веб-сайт «5 канал» (https://www.5.ua/polityka/rada-ukhvalyla-zakon-pro-tsk-iakyi-peredbachaie-protseduru-impichmentu-193656.html)).