Проблема видобутку бурштинуА. Потіха, наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Проблема видобутку бурштину: сучасний стан та перспективи вирішення

 

Значний  інтерес до "бурштинової проблеми", яка на сьогодні повністю так і не вирішена, виник в останні роки, коли середня ціна бурштину стала близько 10 тис. дол. за кілограм. Десятки років в Україні говорять про необхідність легалізації видобутку бурштину, але відповідний закон досі не ухвалено. Зі свого боку Прем’єр-міністр А. Яценюк пообіцяв, що легалізація таки буде і вже у 2016 р. від продажу ліцензій на видобуток у бюджет надійде понад 1 млрд грн.

Значна частина тих, хто займається видобутком бурштину, погоджується: легалізація потрібна, аби впорядкувати видобуток бурштину та відновити після нього природу Полісся. Але питання в тому, чи віддадуть державі можливість розпоряджатися копанками нинішні «бурштинові царі».

Україна є одним з європейських лідерів за запасами бурштину. Українські компанії, які мають державні ліцензії на видобуток бурштину, щорічно видобувають близько 4 т цього мінералу. Проте  насправді це лише невеликий відсоток від реального видобування бурштину в Україні. Набагато більше його викопують старателі на незаконних промислах,  які держава не контролює. Як зазначила заступник міністра екології та природних ресурсів України С. Коломієць, насправді обсяги видобутку бурштину величезні. Навіть за найскромнішими підрахунками вони сягають від 120 до 300 т на рік. «Справжню цифру не знає ніхто. Приблизний загальний річний дохід на цьому ринку складає до 300 мільйонів доларів. Це величезна спокуса для нелегалів», – констатує С. Коломієць.

За її словами, офіційно дозволи на видобуток мають тільки шість компаній: дві приватні, а також чотири державних підприємства, які протягом останнього часу не працюють через банкрутство чи бюрократичні проблеми. Основні запаси бурштину України зосереджені, насамперед, у лісах на території Рівненської, Житомирської та Волинської областей.

Екологи вимагають припинити варварський видобуток бурштину, адже внаслідок неконтрольованого його видобутку  стрімко знищуються лісові насадження та надра, для відновлення яких знадобляться десятиліття. «Там є такі землі, де вже взагалі не можна проводити жодного видобутку, навіть легального, а не те що нелегального, оскільки популяція і біорізноманіття в таких лісах з’явиться тепер не раніше, ніж за сто років», – наголошує  еколог правозахисної організації «Екологія, право, людина» П. Тєстов.

Еколог  вважає, що в лісі, де вже побували бурштинокопачі, через кілька років повсихають всі дерева, бо гідрологічний режим порушений ямами та помпами. Проблеми будуть і у тварин, які потрапляють в ями і не можуть звідти вибратись. Дуже часто бурштин добувають у цінних природних територіях. Наприклад, на Житомирщині нелегальний видобуток відбувався в унікальному заповідному лісі, де більше 80 років не було жодних рубок. «На Волині мною особисто були побачені ями на території національного природного парку “Припять-Стохід”. Коли добувають бурштин, копачі не зважають на режим територій, що призводить до неможливості існування багатьох рідких видів тварин з Червоної книги, які не люблять, коли їх турбує людина. Наприклад, рись чи чорний лелека», –  наголошує П. Тєстов.

Як зазначають фахівці з  Держлісагентства України, у цьому регіоні через нелегальний видобуток бурштину вже пошкоджено 3,5 тис. га лісу. Це відбувається через те, що «чорні» копачі не дотримуються технології видобутку, вимиваючи бурштинове каміння мотопомпами, що призводить до руйнування дренажних каналів підземних вод. «Це призводить до катастрофічних наслідків. Це повне знищення можливості циркуляції підземних вод і як наслідок мікрокліматичні зміни в цих регіонах», –  зазначає доктор геологічних наук, представник Спілки геологів України О. Бобров.

На його думку,  через відсутність контролю з боку держави геолого-розвідувальні роботи покладів бурштину не ведуться, а територію, де є ймовірні запаси цього мінералу, хаотично переривають нелегальні копачі.

За інформацією ЗМІ, до цієї проблеми ще рік тому активісти та екологи намагалися привернути увагу державних структур. Тоді правоохоронці провели кілька рейдів на нелегальних бурштинових копанках, вилучили кілька кілограмів нелегально видобутого бурштину, відкрили кримінальні провадження, чиновники провели кілька виїзних нарад, однак системно проблему вирішити не вдалося. «У цих регіонах діє бурштинова мафія, і туди втягнуті в основному безробітні місцеві жителі, де є видобуток. Це соціальна проблема. Вона комплексна», – зазначив радник міністра внутрішніх справ
З. Шкіряк.

З незаконним видобутком бурштину намагаються боротися за допомогою  закону. Зокрема, Верховна Рада в першому читанні ухвалила законопроект про видобування та реалізацію бурштину та ще один про узаконення діяльності старателів, однак жоден з документів так і не був ухвалений остаточно. Зі свого боку, державні компанії намагаються вийти з боргової ями та відновити видобуток, пролобіювавши закладення в бюджет на 2016 р. дохід від видобутку бурштину на 1,5 млрд грн.

Проблема обговорюється не лише на рівні влади, а і на рівні громадськості. Ще у вересні 2015 р. у Києві відбулася конференція  «Проблеми легалізації видобутку бурштину місцевими жителями», у якій взяли участь науковці, представники Державної фіскальної служби України, Державної служби геології і надр України, Міністерства внутрішніх справ України. На цій конференції було прийнято рішення (проти виступили представники ДАК «Українські поліметали), у якому зазначалося:

1. У цілому підтримати проект Закону України від 26 грудня 2014 р. № 1351-1 «Про видобування та реалізацію бурштину», який утверджує середньомасштабний видобуток;

2. Законодавчо врегулювати питання щодо легалізації видобутку бурштину місцевими жителями, через внесення змін і доповнень до проекту Закону України від 26 грудня 2014 р. № 1351-1 «Про видобування та реалізацію бурштину»;

3. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і народних депутатів України – ініціаторів аналізованого законопроекту з проханням врахувати розроблені учасниками конференції пропозиції до прийняття проекту закону в цілому.

25 лютого 2016 р. з ініціативи Всеукраїнського об’єднання «Автомайдан» та за сприяння Канадського фонду підтримки місцевих ініціатив  відбувся круглий стіл «Нелегальний видобуток бурштину в Україні – масштаби, проблеми та способи її вирішення». Участь у заході взяли:
С. Коломієць – заступник міністра екології та природних ресурсів України, Х. Юшкевич – перший заступник голови Державного агентства лісових ресурсів України, І. Лапін – народний депутат України, З. Шкіряк – радник міністра внутрішніх справ України, Р. Серпенінов – голова Сарненської районної ради, О. Бобров – доктор геологічних наук, а також представники бізнесу, науковці, громадські активісти та журналісти.

Обговоривши проблему, учасники дискусії висловили своє бачення розв’язання проблеми несанкціонованого видобування бурштину-сирцю. Зокрема, Х. Юшкевич зазначила, що це питання вимагає комплексного підходу на законодавчому, екологічному, науковому, громадському та інших рівнях. «Тільки після законодавчого врегулювання цього питання потрібно разом з науковцями відпрацювати ефективний механізм процесу рекультивації пошкоджених земель, адже основне наше завдання – забезпечити створення нових лісів», – заявила  Х. Юшкевич.

При цьому вона наголосила,  що Держлісагентство готове до участі в розробці таких нормативних актів, сприятиме визначенню наукових та фахових підходів щодо комплексу рекультиваційних робіт, а державна лісова охорона і надалі інформуватиме громадськість про виявлені порушення та тісно співпрацюватиме з правоохоронними і природоохоронними органами в межах компетенції.

Разом з тим Х. Юшкевич зазначила, що розв’язати проблему рекультивації пошкоджених земель буде дуже важко. «Через варварський нелегальний видобуток бурштину в Україні ми взагалі не розуміємо, як тепер проводити рекультивацію земель, бо не знаємо, які речовини під час видобутку потрапляють у повітря, які – у ґрунтові води», – наголосила заступник голови Держлісагентства України Х.  Юшкевич.

У цілому ж Міністерство екології виступає за те, аби була хоча б посилена адміністративна та кримінальна відповідальність за нелегальний видобуток бурштину, допоки в країні немає дієвого законодавства, яке б регулювало правовідносини у цьому промислі. Нині за нелегальний видобуток бурштину в Україні накладають штраф до 10 тис. грн або засуджують нелегальних копачів до умовних строків покарання.

У свою чергу народний депутат України І. Лапін заявив, що в Україні необхідно запровадити монополію держави на видобуток бурштину, аби побороти нелегальне добування цієї сировини. Також, на його думку, потрібно ввести покарання за нелегальну торгівлю бурштином. «У нас зараз карають тих, що видобувають бурштин, але при цьому торгівля триває, бо за неї нема покарання. А поки є торгівля бурштином, доки й буде його нелегальне видобування. Потрібно ввести покарання і за нелегальну торгівлю бурштином також», – упевнений І. Лапін.

Тим часом представники влади запевняють, що в даний час бурштин, зокрема,  у Волинській області не копають, і ситуація нормалізувалася. Як інформують ЗМІ,  начальник управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції у Волинській області В. Солоненко зазначив, що сьогодні ліси повністю під охороною силових структур. «Розголошувати, скільки там правоохоронців, не можна, але їх достатньо. В будь-який момент можливе збільшення їхньої кількості до необхідної», –  запевнив  посадовець.

Колишній народний депутат О. Свирида також вважає, що зараз масового видобутку бурштину на Волині немає. Він переконаний, що громадські активісти та силовики, які охороняють місця копання, зайняли гідну позицію та не спокушаються заробити незаконним способом.

Іншої думки щодо проблеми депутат Волинської обласної ради А.  Вітів, який вважає, що видобуток не зупинявся, а причиною всьому – корупція у владі. «Весь той клондайк не існував би, якби правоохоронна система та органи влади це не кришували. Влада взяла все під контроль: якщо у 90-ті гроші носили місцевим авторитетам, то зараз – в органи», – зазначив А.  Вітів.

Запевнення представників влади про припинення незаконного видобутку бурштину на Волині і Рівненщині не підтверджують ні місцеві жителі, ні громадські  активісти. Крім того, повідомляється, що вже на початку березня 2016 р. Держприкордонслужба виявила 11 незаконних ділянок видобутку бурштину на Рівненщині.  Як інформує служба, незаконні ділянки видобутку бурштину виявив екіпаж прикордонного літака Diamond. На кожній з ділянок перебували десятки людей, а на окремих – і технічні засоби. Загалом пілоти оглянули 245 км державного кордону та більше 1000 кв. км тилових ділянок прикордонних контрольованих районів. Ще чотири місця, де зловмисники організували незаконні копальні бурштину, прикордонники виявили з літака за день до цього. Вони знаходилися в Олевському районі Житомирської області.

За даним фактом прикордонники поінформували керівництво органів місцевої влади, Національну поліцію, СБУ та прокуратуру. Наразі триває перевірка та встановлюються особи, причетні до протиправної діяльності. Як відзначають місцеві активісти, ті, хто добуває бурштин, тут нікого не бояться, не ховаються, навіть блокпостів ніяких немає. Народ просто приїжджає на мотоциклах, автомобілях, мікроавтобусах і буквально біля дороги з ходу починають  «працювати», пишуть у Facebook  автомайданівці. «Не помітити правоохоронці і влада в цілому весь цей жах просто не могли. Отже, всі в частці. Іншого варіанту ми тут просто не бачимо», – зазначили в організації.

Активісти нагадують про те, що Президент П. Порошенко обіцяв за два тижні навести порядок з незаконним видобутком бурштину ще в липні минулого року після опублікованого активістами відео катастрофічних наслідків масштабного нелегального видобутку бурштину в Олевському районі Житомирської області.

Активісти також повідомляють, що незаконний видобуток бурштину найбільш активно триває на Рівненщині. Крім того, увага громадськості знову зосереджена на державному підприємстві «Українські поліметали» та нещодавно створеному «Надра–Спецленд Ресурси». За словами активістів, у регіоні з часів незалежності України точаться кримінальні війни за вплив на бурштиновий бізнес. Прибутки від незаконної розробки каміння йдуть прямісінько до незаконних копачів, не поповнюючи бюджет країни.

За інформацією ЗМІ, офіційно ліцензіями і правом на видобуток володіють кілька легальних підприємств, за дозволами і кураторством яких на виділених ділянках відбувається незаконне видобування бурштину в промислових масштабах. Через Рівненську обласну раду такі підприємства зараз намагаються офіційно отримати дозвіл на володіння ділянками з бурштином, загальна площа яких сягає майже 40 тис. га і які є одними з найродючіших на поклади коштовного каменю. Зокрема, нещодавно «Держгеонадра України» звернулися до Рівненської облради з вимогою надати дозвіл на розробку бурштину для ДАК «Українські поліметали» та «Надра–Спецленд Ресурси». Мова йде про чотири ділянки у сумі майже
40 тис. га, які необхідні підприємствам для «геологічного вивчення» і в тому числі для дослідної розробки бурштину.

Народний депутат від Радикальної партії А. Лозовой прокоментував ситуацію на своїй сторінці у Facebook: «Чи вдасться реалізувати аферу на мільярд залежить від принципової позиції Рівненської обласної ради».

Депутат наголосив, що в цьому питанні позиція  голови Рівненської обласної ради В. Ковальчука (Радикальна партія) – жорстка: не віддати жодного шматочка багатої рівненської землі олігархам. Саме тому на 23 лютого було призначено скликання позачергової сесії облради, на порядок денний якої винесене питання про відмову в наданні цих ділянок.

Тим часом В. Ковальчук (тоді ще голова РОР) з приводу ситуації, що склалася, заявив: «Моя принципова і офіційна позиція у цій справі – відмовити у цих зверненнях, бо усі знають, що таке “Українські поліметали” та “Надра-Спецленд Ресурси” з подібними їм структурами. Ми не дамо розбазарювати землі Рівненщини, бо за роки діяльності вказаних підприємств знаємо, що ніхто з них не збирається досліджувати ці ділянки, вони просто очолять розграбування цієї території, викопають усі надра до останньої краплини, залишивши після себе пустелю».

За інформацією ЗМІ, «Українські поліметали» просили виділити ділянки в Олексіївці-2 Сарненського району. Проте голова Сарненської райради Р. Серпенінов у свою чергу зазначив: «Моя офіційна позиція і усієї громади Сарненщини – проти того, щоб віддавали землю «Українським поліметалам».

Проте сесія Рівненської обласної ради все ж передала значну частину території в користування вищеназваним структурам. Як засвідчує протокол засідання позачергової четвертої сесії Рівненської обласної ради сьомого скликання від 23 лютого 2016 р.,  депутати прийняли низку рішень. Зокрема: «Про погодження надання надр у користування дочірньому підприємству «Укрбурштин» публічного акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Українські поліметали» з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки бурштину ділянки «Олексіївка 2», що знаходиться в Сарненському районі Рівненської області». Голосували в цілому: за – 55; проти – 0; утрималися – 0; не голосували – 4.

«Про погодження надання надр у користування товариству з обмеженою відповідальністю «Надра-Спецленд Ресурси» з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки бурштину ділянки «Глухо-Острівська», що знаходиться в Березнівському районі Рівненської області». Голосували в цілому: за – 56; проти – 0; утрималися – 1; не голосували – 2.

«Про погодження надання надр у користування товариству з обмеженою відповідальністю «Надра-Спецленд Ресурси» з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки бурштину ділянки «Голубно-Друхівська», що знаходиться в Березнівському районі Рівненської області». Голосували в цілому: за – 55; проти – 0; утрималися – 1; не голосували – 3.

«Про погодження надання надр у користування товариству з обмеженою відповідальністю «Надра-Спецленд Ресурси» з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки бурштину ділянки «Чабель-Лінчинська», що знаходиться в Березнівському районі Рівненської області». Голосували в цілому: за – 56; проти – 0; утрималися – 0; не голосували – 3.

Протокол був підписаний тим же В. Ковальчуком (Радикальна партія), який обіймав посаду голови облради та за день до цього запевняв, що не допустить «розбазарювання» земель. Проте, як засвідчує голосування, жодного голосу проти подано не було. Імовірно це і є головна проблема, коли слова політиків при владі не збігаються з їхніми діями. Досить промовистим є і той факт, що після того, як В. Ковальчука усунули з посади голови обласної ради, він заявив, що це зроблено через принципову позицію щодо бурштинової проблеми.

Таку саму думку оприлюднив голова Радикальної партії, народний депутат О. Ляшко. За його словами, це помста бурштинової мафії голові Рівненської обласної ради В. Ковальчуку. «Це помста за те, що за ініціативи Ковальчука і фракції Радикальної партії обласна рада відмовила фірмі “Надра– Спецленд Ресурси”, до якої має відношення Чугунніков, у виділенні 35 тисяч (!) гектарів землі у найбагатшому на бурштин Сарненському районі Рівненщини», – зазначив О. Ляшко.

Значна частина місцевих активісті і депутатів місцевих органів влади ще сподіваються, що на державному рівні будуть прийняті необхідні рішення, які допоможуть розв’язати бурштинову проблему. На їх думку, для цього  має бути підготовлена концепція функціонування підприємств  з розробки родовищ бурштину. Така концепція повинна враховувати кілька факторів:  економічний, фіскальний, соціальний та юридичні наслідки, тобто врегулювання криміногенної ситуації.

Під економічним фактором мається на увазі сама концепція існування держпідприємства, яка, крім іншого, повинна давати відповідь на питання – що у майбутньому планує зробити і які завдання з економічної точки зору отримає відповідно територія, у першу чергу район. Повинні бути створені певні інвестиційні плани, вони повинні бути розглянуті на рівні району.

Щодо фінансового (фіскального) питання, то, на думку активістів,  важливо, які  кошти  будуть отримувати люди від діяльності такого підприємства. Як зазначають деякі депутати Рівненщини, на сьогодні орендна плата стовідсотково вираховується у державний бюджет. Фактично, якби частина платні залишалася на місцях – у місцевих бюджетах, – це давало би певні зиски.

За словами депутатів місцевих рад, відрахування інших податків від видобутку бурштину також відбувається несправедливо. Значна частина також перераховується в державний бюджет, а в місцевому бюджеті фактично нічого не залишається.

Крім того, на думку депутатів, функціонування  підприємства з видобутку бурштину  створює додаткове соціальне напруження в суспільстві. Адже, якщо підприємство не працює за зрозумілою схемою, і не є достатньо прозорим у своїй діяльності, то неможливо дізнатися про об’єми і кілограми, які воно видобуває. Це додаткове соціальне напруження в суспільстві може призвести до певної протидії місцевого населення. Тобто на це питання людям також потрібно давати відповідь, проводити конкретну роз’яснювальну роботу, і головне – доносити їм, як люди будуть, у першу чергу, працевлаштовані, забезпечені роботою.

Представники місцевих органів влади наголошують на необхідності комплексної роботи  всієї правоохоронної системи, органів місцевої влади щодо запобігання і протидії злочинності, яка виникла в результаті цієї незаконної діяльності.

Проте розв’язати всі ці проблеми буде дуже важко, адже в системі незаконного видобутку бурштину задіяні впливові сили. Про це говорять активісти, журналісти, правоохоронці, представники місцевого самоврядування, але ситуаціє залишається складною, і потрібні рішучі дії влади на всіх рівнях. Адже, як зазначає  журналіст С. Наумук,  знайти того, хто «кришує», дуже важко. «Шукати “кришу” ‒ це робота спецслужб, оскільки потрібно мати своїх людей серед копачів», ‒ наголошує журналіст.

Загалом значна частина політиків, представників силових структур і громадських активістів зазначають, що за процесом нелегального видобутку бурштину досить часто стоять влада та силові структури, оскільки розв’язувати цю проблему явно не поспішають. А тим часом невідповідне законодавство та багаторічний нелегальний видобуток уже завдали достатньо шкоди українським лісам. Тому необхідно запровадити всім зрозумілі та чіткі правила гри, врахувати інтереси місцевих жителів, інтереси обласної громади та інтереси держави, яка отримуватиме прибутки (Матеріал підготовлено з використанням інформації таких джерел: Хто «кришує» бурштин на Волині // http://ar.volyn.ua/20160305-hto-kryshuje-burshtyn-na-volyni/.  – 2016. – 5.03; Афера на мільярд: як розкрадають багаті на бурштин землі Рівненщини // http://www.informator.news/afera-na-milyard-yak-rozkradayut-bahati-na-burshtyn-zemli-rivnenschyny/. – 2016. – 22.02; Ляшко про звільнення Ковальчука: «Помста бурштинової мафії голові Рівненської обласної ради» // http://tomat.rv.ua/?p=18126. – 2016. – 11.03; Обнародованы снимки впечатляющих масштабов незаконной добычи янтаря // https://focus.ua/country/347073/. – 2016. – 12.03; РІШЕННЯ учасників науково-практичної конференції «Проблеми легалізації видобутку бурштину місцевими жителями» (Київ, 11 вересня 2015 р.) // http://www.law-property.in.ua/articles/featured-articles/470-2015-10-11-15-27-23.html. – 2015. – 11.10; Христина Юшкевич: «Питання несанкціонованого видобування бурштину потребує перш за все законодавчого врегулювання» // http://chernigivlis.gov.ua/xristina-yushkevich-pitannya-nesankcionovanogo-vidobuvannya-burshtinu-potrebuye-persh-za-vse-zakonodavchogo-vregulyuvannya/.  –2016. – 27.02; «Бурштинова лихоманка» загрожує Україні екологічною катастрофою // http://www.dw.com/uk/a-19077234. – 2016. – 26.02; Кримінальний бурштиновидобуток на Рівненщині під «дахом» влади: розслідування // http://4vlada.com/rivne/40389. – 2014. – 18.12; СБУ вилучила бурштину на 1,5 мільйона у підпільній майстерні під Луцьком // http://www.volynnews.com/news/extreme/poblyzu-lutska-vyiavyly-pidpilnu-maysterniu-z-obrobky-burshtynu/. – 2016. – 5.01; Камінь спотикання: що робити з українським бурштином? // http://www.bbc.com/ukrainian/society/2015/11/151010_amber_story_rl. – 2015. – 9.11).

 

Потіха А.  Проблема видобутку бурштину:сучасний стан та перспективи вирішення [Електронний ресурс] /  А. Потіха // Україна: події, факти, коментарі. – 2016. – № 5. – С. 36–44. – Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2016/ukr5.pdf. – Назва з екрану.