Скасування трудових книжокО. Саморукова, мол. наук. співроб. СІАЗ НБУВ

Обговорення: скасування трудових книжок

 

В Україні Міністерство економічного розвитку і торгівлі на чолі з міністром А. Абромавічусом ініціювало проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення ведення кадрової роботи платниками податків)», який передбачає скасування трудових книжок.

Метою цієї реформи є скасування трудових книжок, що дасть можливість підприємцям зекономити кошти на їх адміністрування та зробить більш легким процес наймання та звільнення працівників. Але для щоб реформа запрацювала, потрібно внести зміни до 22 законів і сотні нормативних актів.

Тож голова відомства А. Абрамовічус вислав на узгодження в інші органи пакет законів щодо скасування трудової книжки і закликав до обговорення. На його переконання, уже давно потрібно попрощатися із «совковою спадщиною».

Наразі ці документи активно вивчають у Мінсоцполітики, Пенсійному фонді та інших структурах, а експерти жваво коментують дану ініціативу.

Спробуємо і ми з’ясувати всі «за» і «проти», дізнавшись, що говорять експерти з цього питання.

У самому Мінекономрозвитку говорять, що вся інформація про трудову діяльність уже міститься в єдиній базі даних з 2000 р. Замість книжок хочуть додати до наявного реєстру пункт про посаду співробітника. За їх словами, це дасть змогу точно визначати трудовий стаж, коли це потрібно. Таким чином, функції трудової книжки буде повністю виконувати база даних. При цьому вони запевняють, що зберігати трудову книжку не потрібно, якщо трудовий стаж розпочався після 2000 р., оскільки ця інформація вже міститься в базі. Якщо ж до 2000 р. – трудову потрібно зберегти, щоб мати можливість підтвердити стаж, – так пояснюють у міністерстві.

На думку співробітників Мінекономрозвитку, зі скасуванням потреби вести трудові книжки українці позбудуться зайвої паперової бюрократії і заощадять час працівникам і HR менеджерам.

Про преваги говорить і перший заступник міністра економічного розвитку Ю. Ковалів, одна з творців реформи. На її думку, економиться час роботодавців на ведення трудової книжки, створюється більш зручний механізм ведення документації в електронному вигляді, і кадровим службам не потрібно витрачати час на заповнення цих документів та їх зберігання. Крім того, розв’язується проблема втрати трудової книжки.

На сьогодні втрата трудової книжки гостро стоїть для більшості переселенців непідконтрольних територій при оформленні на нове робоче місце. Можливо, ця реформа і буде розв’язанням даної проблеми.

Доповнює перелік переваг А. Єрашов співавтор законопроекту про скасування трудових книжок. Одною з переваг законопроекту є захист працівника. Наприклад, коли працівника незаконно звільнили з роботи, за статтею. Він може звернутися до суду і оскаржити цей запис. Суд приймає, наприклад, рішення на користь працівника, запис у трудовій виправлять. А в електронному реєстрі буде зберігатися тільки останній запис, а незаконний запис про звільнення за статтею, відмінений судом, буде вилучено. Це дасть змогу уникнути ситуації, у якій він буде представлений у «поганому» світлі перед майбутнім роботодавцем, хоч і не зі своєї вини.

Інша перевага – економія для бізнесу. «Ми передбачаємо, що зекономлені гроші підуть на розширення бізнесу, на створення нових робочих місць, можливо, на підвищення заробітної плати», – наголошує А. Єрашов.

Ще однією перевагою скасування трудових книжок експерт назвав економію часу і зменшення кількості документів, необхідних для надання в різні держструктури при оформленні виплат. За його словами, ця реформа спрямована на максимальне спрощення і автоматизацію оформлення пенсій та інших виплат.

У свою чергу неурядова організація EasyBusiness наводить дані, що скасування трудових книжок дасть змогу заощадити близько 500 млн грн щороку.

Співзасновник EasyBusiness організації М. Гайдай стверджує, що саме з їх подачі Мінекономрозвитку виступило з ініціативою скасування трудових книжок. На його переконання, трудові книжки сьогодні не потрібні, оскільки всі питання можна вирішувати за допомогою електронних реєстрів. Важливо розуміти, що трудова книжка не є документом, за яким встановлюється розмір пенсії і визначається трудовий стаж. З 2000 р. в Україні існує Єдиний реєстр застрахованих осіб, він ведеться в електронному вигляді і містить дані про платежі в Пенсійний фонд за кожного працівника. Саме по відрахуванням і визначається страховий стаж працівника, згідно з яким потім оформлюється пенсія, уточнює М. Гайдай.

Міністр соціальної політики П. Розенко підтримує реформу та прогнозує, що така реформа забере чимало часу. Але спочатку треба розв’язати безліч проблем і нюансів. «У нас є проблема з персоніфікованим обліком українців. Начебто база Пенсфонда і є, але вона не централізована, і працює тільки по регіонах. Тобто, якщо людині потрібно підтвердити свій трудовий стаж, а він працював у кількох областях, то доведеться відправляти запити в різні облцентри. Тому спочатку треба зробити систему персоніфікованого обліку єдиною, а вже потім скасовувати трудові книжки – адже ця ініціатива стосується 14 млн працюючих українців», – говорить міністр. За його словами, для впровадження реформи знадобиться не один рік, до того ж потрібно знайти кошти для створення сучасних потужних інформреєстрів.

А перший заступник голови Комітету соцполітики Верховної Ради С. Каплін говорить, що це питання потребує обговорення, тож найближчим часом депутати обговорять це питання, а також вислухають роботодавців і профсоюзи, для остаточного визначення. За його словами, «у країні низька залученість роботодавців і працівників в електронний формат взаємодії. Крім того, зараз є величезна кількість заяв про маніпуляції з робочим стажем при отриманні пенсії: 5 млн справ щодо трудового законодавства!» Тож паралельно потрібно посилити відповідальність за маніпуляції.

Експерт ВР підприємців при Кабміні А. Забловський говорить, що на сьогодні ця ідея актуальна. Альтернативою трудовим книжкам могла б стати персоніфікована пластикова карта. «Крім того, у базі даних у кожного українця має бути свій кабінет, де він міг би відстежувати всі свої робочі місця, посади, рівень зарплат», – зауважує експерт.

У Федерації роботодавців України (ФРУ) також схвально ставляться до такої пропозиції, але дещо не впевнені щодо її втілення. «Ми вже давно за таке рішення, – говорить директор департаменту соціальної політики відомства Ю. Кузовий. – Трудові книжки – це з усіх боків атавізм, і в Європі їх немає. Досить інформації в єдиному реєстрі, про який говорять у Мінекономіки. Причому туди навіть посаду співробітника вносити не обов’язково – вона не впливає на нарахування пенсії. А пільгові дані вже давно внесені».

А от голова Федерації профспілок України Г. Осовий на урядовому засіданні під час розгляду цього законопроекту висловив рішуче заперечення проти поспішного скасування трудових книжок без створення надійної інформаційної бази про трудову діяльність працівників і запропонував відкласти вирішення цього питання та провести нараду за участю профільних міністерств та профспілок, щоб остаточно визначитися щодо подальших дій. Коментуючи ситуацію, він додав: «Складається враження, що вже вирішено всі проблеми в економіці і Міністерство економічного розвитку і торгівлі України взялося за питання, за які відповідає Міністерство соціальної політики України».

За його словами, перш за все юристи мають ретельно проаналізувати, які можуть бути ризики від відміни трудової книжки, бо надто багато виникає запитань. Так, наприклад, чи дійсно буде реальна економія від скасування трудових книжок? А у разі запровадження державного електронного реєстру персональні дані працівників мають бути надійно захищені від стороннього доступу і водночас кожний працівник повинен мати власний ключ доступу до Держреєстру, персональну електронну картку, де відображена вся інформація. Іншим важливим питанням у цій справі стає надання роботодавцями довідок про підтвердження трудового стажу на запит працівника, часто таку довідку з різних причин взяти практично неможливо.

Бажання полегшити життя бізнесу може викликати порушення прав мільйонів працівників, зокрема, майже 3 млн людей, зайнятих у важких, шкідливих і небезпечних умовах праці. Непродумане вилучення трудових книжок з ділового обігу може викликати безлад у трудових відносинах, втрату достовірних даних. Немає бази даних – немає і підтвердження трудового стажу працівника, і людина у підсумку залишиться сам на сам зі своєю проблемою. Тому профспілкова сторона висловила обґрунтовані застереження, наполягаючи на повному збереженні та захисті персональних даних працівника про його трудову діяльність.

Ще одна непотрібна реформа, а точніше, несвоєчасна, на цьому наголошує екс-секретар Комітету ВР з питань соціальної політики та праці А. Павловський. Основна функція трудової книжки [1] – це облік трудового стажу людини. І це основний документ, коли виникають суперечки при нарахуванні пенсій, це документ, з яким можна йти до суду, щось вимагати, виправляти тощо. А також постає питання хто буде вести цей облік, якщо не буде трудової книжки, це потребує визначення. Є ряд технічних питань, які потрібно вирішити. На його думку, поспішати в ці справі не потрібно, а також він дивується, чому Міністерство економіки не займається своїми справами, а відволікається на другорядні речі. Чому ініціатива стосовно цього питання пішла саме від Міністерства економіки, хоча це компетенція Міністерства соціальної політики.

Генеральний директор Української федерації страхування, експерт «Реанімаційного пакета реформ» Г. Третьякова зауважує: «Перед цим анонсуванням уряд мав би ввести в роботу електронну систему, яка б містила інформацію про трудовий стаж громадян та передбачала можливість видачі відповідних довідок.

Замість паперових носіїв треба створити реєстр, з якого дуже просто і не дуже дорого можна отримати ту саму інформацію, яку містить трудова книжка. Допоки такого реєстру немає і немає можливості його створити – говорити нема про що. Реформа з’явиться вже тоді, коли буде працюючий реєстр, з якого можна буде дуже просто отримати інформацію. Це називається адміністративні послуги держави».

Кадровики до цієї ідеї ставляться по-різному. Т. Лазоренко, співробітниця кадрової служби, погоджується, що електронний реєстр досить зручний, але по ньому не видно, за якими статтями здобувач ішов з минулих робіт та як часто він змінював місце – відстежувати це за реєстром досить проблематично – а до того ж він може давати збої. Начальник HR-департаменту О. Фірсова виступає за їх скасування, при тому наголошує, що ніхто ж не заважає людині завести навіть три трудові та оформлятися на роботу щоразу як уперше.

Юристи дещо скептично ставляться до такої іновації. Юрист Pavlenko Legal Group С. Олексін наголошує, «для будь-якого юриста очевидно, що скасування трудової книжки має бути лише частиною реформи по переходу від солідарної до накопичувальної пенсійної системи. При цьому скасування трудових книжок – це похідна від створення Державного пенсійного реєстру, який дасть змогу вести облік накопичувального рахунку кожного платника пенсійних внесків і зробить трудову книжку непотрібною.

Наразі ж трудова книжка забезпечує можливість підрахунку трудового стажу, що впливає на отримання пенсії у солідарній пенсійній системі. На противагу цьому в накопичувальній пенсійній системі більш важливим є розмір зібраних пенсійних внесків, які трудова книжка жодним чином не враховує. Відтак можна зробити висновок, що пакет законів щодо скасування трудової книжки не повинен ставити собі за головну мету скасування трудової. Законопроекти мають бути спрямовані на облік пенсійних внесків на накопичувальних рахунках, що зробить трудові непотрібними. В іншому випадку, скасування трудових книжок буде імітацією реформ».

С. Павліченко, молодший юрист юридичної компанії L.A. Group, говорить, що законопроект потрібно доопрацювати. Якщо стаж починається з 2000 р., то вся інформація міститься в якійсь єдиній базі, а якщо до 2000 р., то, щоб підтвердити свій трудовий стаж, потрібно надати трудову книжку і тому відміна трудових книжок загалом, їх знищення, є неможливою.

Говорячи про економію, С. Павліченко вказує, що цифри занадто роздуті. Навпаки, ця реформа є затратною, оскільки потребує створення єдиного уніфікованого реєстру, куди необхідно внести усі дані. На її переконання, варто створити реєстр інформації до 2000 р., щоб забезпечити громадянам потім нарахування пенсії. Інформація, яка вже є на сьогодні у реєстрі, потребує доповнення, а в законопроекті не прописано, хто буде доповнювати ці дані.

Незважаючи на те що є недоліки і законопроект потрібно доопрацювати, експерти все ж оцінюють доволі позитивно цю реформу.

А дізнатись, що з цього приводу думає населення нашої країни, допоможе опитування читачів, яке провів портал Finance.UA на своїй сторінці. За даними опитування, думки більшості опитаних читачів розділилися: одні не підтримують пропозицію, інші ж навпаки.

За результатами опитування Finance.UA, 36 % опитаних респондентів не підтримують реформу від Мінекономрозвитку і вважають, що вона не підготовлена як слід, інша частина опитаних, з розривом в 1 %, вважає, що скасувати «совковий спадок» необхідно і замість цього перейти на введення електронного реєстру – кількість таких опитаних становить 35 %.

Вісімнадцять відсотків читачів категорично не підтримують нововведення від міністра, 4 % ще не вирішили і поки що не можуть відповісти, на відміну від 7 %, які згодні перейти на електронне адміністрування, проте на всяк випадок прибережуть свою трудову книжку.

На самій сторінці Міністерства економічного розвитку і торгівлі України статистика обговорення проектів, а саме проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення ведення кадрової роботи платниками податків)» говорить, що більшість цей проект не підтримує.

Заклики Мінекономрозвитку та Кабінету Міністрів до обговорення та висловити думку з приводу скасування трудових книжок не залишилися без відповіді народу.

Як показує обговорення в соціальних мережах, часто не на користь скасування трудових книжок, так, питання, які виникають у людей, залишаються без відповіді. Наприклад: чому ніхто не говорить, у скільки обійдеться Єдиний реєстр, чи всі роботодавці зможуть якісно та вчасно вносити дані до цього реєстру, чи буде адміністрування безкоштовним, чи можливо кадрові агенції зроблять бізнес на резюме?

Владі потрібно вчитися дослухатися до голосу свого народу, і страхи, які виникають, потрібно розвіювати. Можливо, більше роз’яснювати та інформувати громадськість щодо даної реформи. Можливо, провести презентацію проекту із залученням профспілок, які б на місцях провели роз’яснення (За матеріалами: http://www.me.gov.ua; http://espreso.tv; kadrovik01.com.ua; http://newsradio.com.ua; http://ua.korrespondent.net; http://ukr.segodnya.ua; http://24tv.ua; NEWSru.ua; http://lagroup.kiev.ua).


[1] Трудова книжка – офіційний персональний документ, що містить записи про працевлаштування громадянина.Оформляється при першому надходженні на роботу, зберігається у відділі кадрів організації-роботодавця, містить особисті дані (прізвище, ім’я, по батькові), дату і рік народження, освіту, професію і спеціальність; всі зміни і будь-яка інформація про взаємини з роботодавцем реєструються в трудовій книжці і завіряються підписом відповідального співробітника відділу кадрів. Записи про звільнення засвідчуються особистим підписом громадянина. При звільненні або переході на інше місце роботи трудова книжка видається громадянинові на руки, а при оформленні трудових відносин з новою організацією – передається в її відділ кадрів.